Tuesday, May 7, 2013

Homemade remedy for sore throat...

Sejak dua menjak ni..
Aku sering perit tekak..
Sejak aku buat tonsillectomy aku da tak berdepan dgn tonsillitis yang teruk..
Tp tonsillectomy tu membatas kan aku punya aktiviti harian...(haha aktiviti lah sangat)
Kalau dulu stakat nak jerit2.. Nak marah2 orang xde masalah langsung..
Orang kata tak payah pakai mic lah kalau nak cakap tengah crowd..
Tapi sjak buang tonsil ni..
Cakap banyak pun perit.. Cakap jerit2 pun perit..
Pernah dulu.. Setahun selepas aku buat tonsillectomy tu.. Tekak aku rasa sakit.. Tegang giler kot..
Aku p spital.. Buka file balek.. P check up..
Mujur doktor kata otot tekak stress jer.. Mungkin sbb pertumbuhan sel2 tu kot..
Mau x cuak bai..
X sanggup aku nak kena tarah lagik lah..
2 minggu makan bubur bersulam yogurt sejuk dan icecream plus ice cube..huh
Lpas 2 minggu konon da sehat.. Bntai kue teaw sup ngan smoothies.. Tak pulak darah memancut2 dlm toilet bpmall kan masa tu..
Fuh horror...
Kalau di tadah lah darah yg mancut tu.. Mau penuh 2 gelas plastik smoothies old town tu.. Hoho..


Eh.. Aku bukan nak story pasal tonsillectomy aku tu..
Arini aku nak cerita pasal homemade remedy utk sakit tekak dan batuk katanya..

Apa yang kita perlu adalah
Lemon
Madu
Balang kaca
Halia (tapi aku x buh sbb aku x suka halia..haha)

Macam nak buat?

Slice lemon tu...
Pastu sumbat dlm balang kaca..
Pastu angpa p tuang madu dalam balang tu..
Tuang sampai tutup lemon tu lah seelok-eloknya..
Pastu ang tutup balang ketat2..
P simpan dalam fridge..

Macammana nak guna?
Ang amek madu tu sesudu ke sesuka ati ang..
Buh dlm cawan..
Tuang ayaq panaih..
Pastu angpa minum lah..

Rasanya?
Perghhh heaven seyy!
Aku yang x suka madu pun bley layan.. Kira ok lah tu...

Angpa try lah yer.. Hehe


Notakaki
aku suka juga lemon buh madu buh ayaq pastu tambah pollen.. Depa kata pollen banyak khasiat..


                                     
Thirsty?
Lemon.. lemon.. lemon...

Sliced lemon..

Put lemon inside the jar.
and pour some honey (make sure it cover the lemon up)

Tighten the jar lid..
and keep inside the refrigerator 


mix one tablespoon of this honey lemon with a glass of hot or warm water each time you're having sore throat..

you can also add bee pollen if u wanted to..  

Discard when u think it should be discarded....haha




No comments: